Coloana Infinitului de la Cluj-Napoca. Spirit brâncușian renăscut la 1974!

Clujenii, de multe ori, trec nepăsători pe lângă Coloana Infinitului de la Cluj-Napoca. Toți românii știu că există o Coloana Infinitului la Târgu Jiu ridicată de cel mai mare sculptor contemporan din lume Constantin Brâncuși la 1938, dar foarte puțini știu că există și la Cluj-Napoca, nu o copie sau o replică a acesteia, ci o coloană originală aflată în zona numită Groapa (fieful galeriei U Cluj) din cartierul Mărăști. Coloana Infinitului de la Cluj-Napoca, de lângă complexul Expo Transilvania are povestea ei și este inspirată de spiritul brâncușian, dar și de politica și cultura epocii. Coloana Infinitului de la Cluj-Napoca este opera arhitectului clujean Virgil Salvanu jr. și ridicată într-un timp record în 1974 la împlinirea a 1850 de ani de atestare documentară a municipiului roman Napoca. Nicolae Ceaușescu a organizat repede o ședință a Consiliului de stat în care a propus alătuarea denumirii de ”Napoca” numelui Cluj, pe 15 octombrie 1974. Decretul nr. 194 s-a aprobat imediat cu noua denumire a orașului Cluj-Napoca. Motivul a fost că denumirea Napoca era de origine ”dacă” în accepțiunea lui Ceaușescu, influențat de istoricii Iosif Constantin Drăgan și Dumitru Protase, conform stenogramelor ședinței, ceilalți membri ai biroului politic PCR susțineau că denumirea Napoca este de origine latină, adică romană. Ceaușescu a ținut-o pe a lui că denumirea Napoca au preluat-o romanii de la daci. Imediat, a doua zi, Nicolae Ceaușescu a venit la Cluj și în Piața Mihai Viteazul, în fața a zeci de mii de oameni a anunțat noua denumire a municipiului Cluj-Napoca. Se apropia Congresul al XI –lea al PCR, iar conducerea locală a partidului dorea să ridice un monument de for modern, care să marcheze noua denumire a orașului, dar să înâmpine cultural și Congresul al XI-lea.

Pentru această sarcină dificilă și importantă prim-secretarul Ștefan Mocuța s-a gândit la marele arhitect Virgil Salvanu jr., care era directorul Direcției de Sistematizare și Arhitectură Cluj și arhitectul județului Cluj. Virgil Salvanu jr. era și profesor la Instiutul ”Ion Andreescu” din Cluj și autor de proiecte arhitectornice cunoscute în epocă. A proiectat expoziția comemorativă 1850 de ani de la atestarea orașului Cluj etc. Dintre lucrările sale de artă plastică monumentală se pot enumera: Monumentul Ostașului Român (în colab., 1955), Monumentul de la Bobâlna (în colab., 1957). Mai mult, deși în plin regim comunist, conducerea PCR nu s-a împiedicat de originea burgheză a lui Virgil Salvanu jr. Aș pune că era apreciat și ca fiul marelui arhitect Virgil Salvanu senior, care a pus bazele Clujului arhitectornic românesc după 1919. Virgil Salvanu senior a deţinut şi funcţia de arhitect al municipiului Cluj. În perioada cât a deţinut această funcţie, a contribuit la ridicare Catedralei Ortodoxe, a Casei Armatei şi clădirea Politehnicii, precum şi la construirea cartierelor „Andrei Mureşan” şi „Dâmbul Rotund”. Tot în această perioadă, s-a ocupat de construirea mai multe terenuri sportive în municipiu. Cu asemenea ascendent Virgil Salvanu jr. trebuia să continuie tradiția excepțională a tatălui. Așa că a inițiat ridicarea unei coloane a infinitului la Cluj-Napoca, realizată din cuburi de oțel, nu romburi ca cea a lui Constantin Brâncuși. Despre ridicarea coloanei a scris excelent istoricul clujean Ioan Ciorca. Citez: ”Amplasat în zona pavilionului Expo Transilvania, monumentul, care aminteşte într-un fel de Coloana infinitului a lui Brâncuşi, a fost conceput de arhitectul Virgil Salvanu în anii ‘70 ai secolului XX, la împlinirea a 850 de ani de la înfiinţarea oraşului Cluj-Napoca. În acel an se organiza şi al XI-lea Congres Al Partidului Comunist Român, iar momentul trebuia marcat în vre-un fel. „A fost o întrunire a mai marilor partidului comunist din Cluj, care se întrebau ce să facă. Am venit atunci cu această idee a coloanei pe care am proiectat-o în trei zile, iar în două săptămâni lucrarea era deja amplasată”, a povestit Virgil Salvanu. Iniţial, coloana a fost realizată din 11 elemente identice, existând posibilitatea adăugării câte unui cub, dacă se dorea, pentru fiecare congres următor, şi are 22 de metri înălţime. Monumentul este realizat din plachete de metal şi pe dinăuntrul său se poate circula. Ulterior, s-au adăugat încă două, corespunzătoare ultimelor două congrese ale Partidului Comunist Român. „A fost o bravură tehnică. Este plină Europa de lucrări din acestea de «op-art» (orientare artistică contemporană bazată pe ideea folosirii unor elemente care oferă diverse efecte optice), dar nici una nu este aşa de înaltă. Au doar cinci-şase metri. Din câte ştiu eu la acel moment era cea mai mare lucrare de «op-art» din Europa”, a spus Salvanu. Arhitectul s-a folosit de îmbinarea a trei elemente stilistice brâncuşiene în realizarea Coloanei sale, adică cele utilizate de marele sculptor la lucrări precum Cocoşul, Stâlpul drept şi Coloana infinitului. Dat fiind faptul că în viziunea autorităţilor locale din acea vreme, monumentul era prea izolat şi prea simplu, au decis că mai trebuie adăugat ceva, care să atragă privirea preşedintelui Nicolae Ceauşescu, în vizita de lucru pe care urma să o efectuatuez la Cluj, în 1974 şi, implicit, la Expo Transilvania. Astfel, în apropierea monumentului, a fost amplasată o structură alcătuită din piese tubulere, de înălţimi diferite, unite precum fluierele care se îmbină într-un nai sau asemeni tuburilor de orgă. Cele 96 de tuburi sunt aşezate într-un şir dispus pe două planuri. „Fluierele” se înşiră în ordine crescătoare într-un rând ce realizează, la mijloc, o întoarcere de 180 de grade, astfel încât ultimul tub care este cel mai înalt, încheie şirul vizavi de cel mai scund aflat în frunte. „Fluierul” este opera sculptorului Târnovan Vid şi a fost inaugurat o dată cu monumentul, în anul 1974.” (Articol realizat pe baza datelor furnizate de Elena Stanciu despre Monumente realizate de arhitectul Virgil Salvanu).

”Coloana Infinitului” de la Cluj-Napoca are 22 de metri și reprezintă un simbol al spiritului brâncușian infinit implantat la poalele Feleacului. A fost ideea originală și genială a lui Virgil Salvanu jr, de a uni prin artă spiritul brâncușian dincoace de Carpați, în Ardeal. Cuburile de oțel reprezintă geometria infinită a spațiului mioritic, care are alături monumentul ”naiul” ancestral stilizat al lui Gheorghe Zamfir. Lângă Coloana Infinitului, arhitectul Ionel Vitoc a proiectat Expo Transilvania. Coloana Infinitului de la Cluj-Napoca a devenit imediat un brand cultural local, regional și național. Virgil Salvanu jr. a avut apoi o carieră de arhitect prestigioasă. A realizat în 1995 Monumentul ”Crucea de pe Cetățuie” la propunerea lui Francisc Țăranu, iar în 2005 Salvanu a ridicat Monumentul Rezistenței Anticomuniste din Parcul Central. În 2017, arhitectul Virgil Salvanu a trecut la cele veșnice și în panteonul arhitecților clujeni ale căror monumente trebuie să le apreciem și pune în valoare.

Ionuț Țene

Ultimele articole

Alexandru Petria – spărgătorul de tipare lirice

Poetul bistrițean Alexandru Petria ne-a oferit o nouă surpriză...

Clujeanul Nicolae Trifoiu – martorul lui Valeriu Gafencu, Sfântul Închisorilor, din temnița comunistă

Pe luptătorul anticomunist Nicolae Trifoiu l-am cunoscut personal l-a...

”Câinii războiului” global au tras în reprezentantul păcii și democrației: Donald Trump

Tentativa de asasinat asupra candidatului republican Donald Trump plutea...

Newsletter

Citește și

Alexandru Petria – spărgătorul de tipare lirice

Poetul bistrițean Alexandru Petria ne-a oferit o nouă surpriză...

Clujeanul Nicolae Trifoiu – martorul lui Valeriu Gafencu, Sfântul Închisorilor, din temnița comunistă

Pe luptătorul anticomunist Nicolae Trifoiu l-am cunoscut personal l-a...

”Câinii războiului” global au tras în reprezentantul păcii și democrației: Donald Trump

Tentativa de asasinat asupra candidatului republican Donald Trump plutea...

Părintele Dumitru Bălașa – neînfrântul anticomunist, care nu s-a lepădat de Hristos

Părintele Dumitru Bălașa a fost un preot jertfelnic și...

Vladimir Creţulescu, reconstruiește o etnogeneză în ”Les origines du discours identitaire Aroumian-Roumain (1770-1878): la construction d’une identité nationale”

Recent am citit o carte cu adevărat excepțională, scrisă de Vladimir Crețulescu și intitulată sugestiv ”Les origines du discours identitaire Aroumian-Roumain (1770-1878): la construction...

Alexandru Petria – spărgătorul de tipare lirice

Poetul bistrițean Alexandru Petria ne-a oferit o nouă surpriză editorială. Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, ca ceva firesc într-o lume dezinteresată de...

Clujeanul Nicolae Trifoiu – martorul lui Valeriu Gafencu, Sfântul Închisorilor, din temnița comunistă

Pe luptătorul anticomunist Nicolae Trifoiu l-am cunoscut personal l-a începutul anilor `90. El a fost prieten cu un alt mărturisitor din temnițele comuniste –...

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.